Welke lastechniek past bij jouw project? MIG, TIG en meer uitgelegd

Gepubliceerd op 5 augustus 2025 om 10:37
flens op universele einddemper lassen

Sta je op het punt om iets aan je auto te laten lassen, maar heb je geen idee wat het verschil is tussen MIG of TIG? Je bent niet de enige. Bij AKR Laswerkplaats krijgen we dagelijks de vraag: "Wat is nu eigenlijk het verschil tussen MIG- en TIG-lassen?" Of: "Wat gebruiken jullie voor het lassen van aluminium, RVS of uitlaatdelen?"

In deze blog leggen we de meest gebruikte lastechnieken uit, en wanneer je welke kiest. Of je nu een uitlaat op maat wilt, een aluminium kleppendeksel wilt aanpassen of een carterpan wil laten lassen: de juiste techniek maakt het verschil in afwerking, stevigheid en pasvorm.

TIG-lassen van RVS uitlaatsysteem bij AKR Laswerkplaats

TIG-lassen (Tungsten Inert Gas)

Perfect voor: aluminium, RVS, dunne metalen & zichtbaar laswerk

TIG-lassen is de meest nauwkeurige lastechniek. Er wordt gewerkt met een niet-afsmeltende wolfraamelektrode en een beschermgas (argon). De lasser bestuurt handmatig het smeltbad en voegt met de andere hand toevoegmateriaal toe.

Voordelen:

  • Superstrak resultaat, perfect voor zichtwerk
  • Ideaal voor dunne materialen
  • Zeer controleerbaar, dus geschikt voor precisiewerk

Toepassing bij AKR:

MIG/MAG-lassen (Metal Inert/Active Gas)

Perfect voor: dikker staal, constructiewerk & snelle lassen

Bij MIG/MAG-lassen wordt een afsmeltende draad continu aangevoerd via een laspistool. De techniek is sneller en eenvoudiger dan TIG, en wordt vaak gebruikt bij constructies of onderdelen waar afwerking minder belangrijk is.

Voordelen:

  • Snel en efficiënt
  • Geschikt voor dikker staal en langere naden
  • Minder gevoelig voor kleine verontreinigingen

Nadelen:

  • Minder strak lasbeeld
  • Minder geschikt voor dun plaatmateriaal

Toepassing bij AKR:

  • Verstevigingen
  • Beugels en ophangpunten
  • Dragende delen waar snelheid telt
Puntlassen op carrosserieplaatwerk voor sterke verbindingen
hoe werkt autogeen lassen

Autogeen lassen (gassmeltlassen)

Perfect voor: klassiek staal, oldtimers & reparatiewerk

Bij autogeen lassen wordt gewerkt met een zuurstof- en acetyleenvlam waarmee het metaal gesmolten wordt. Dit is een oudere techniek die tegenwoordig minder wordt toegepast, maar nog nuttig kan zijn bij specifieke klussen.

Voordelen:

  • Goed voor zachte staalsoorten
  • Geen stroombron nodig

Toepassing bij AKR:

  • Zelden tot nooit, maar soms bij klassieke voertuigen of reparaties aan oudere types staal

Puntlassen / spotlassen

Perfect voor: plaatwerk, bevestigingspunten & carrosserie

Puntlassen is een techniek waarbij twee platen op elkaar worden gedrukt en op kleine punten worden samengesmolten met stroom. Vooral in de carrosseriebouw wordt dit toegepast.

Voordelen:

  • Snelle verbinding
  • Minimale vervorming

Toepassing bij AKR:

  • Meestal niet, tenzij in specifieke projecten
roest in dorpel lassen

Welke lastechniek gebruiken wij het meest bij AKR?

TIG-lassen is bij ons de standaard voor alles wat met performance te maken heeft. Of het nu gaat om een op maat gemaakte RVS uitlaat, aluminium kleppendeksels of een nette las op een zichtbare plek: wij kiezen voor kwaliteit en precisie.

Voor grotere, snellere klussen of wanneer het gaat om dragende delen gebruiken we MIG/MAG. Andere technieken zijn bij ons minder gebruikelijk, maar kennen hun plek binnen de metaalbewerking.

Conclusie: de juiste techniek voor het juiste werk

Iedere lastechniek heeft zijn sterke punten. TIG is ideaal voor strak, precies en zichtbaar werk. MIG/MAG is snel en sterk. En specialistische technieken zoals autogeen of puntlassen komen van pas in bijzondere situaties.

Heb jij een project waarbij gelast moet worden? Mail naar info@akr-autoservice.nl  of bel ons op 0341 422 602  voor advies of een vrijblijvende offerte.